Pomoc zdrowotna dla nauczycieli i emerytów

POMOC ZDROWOTNA DLA NAUCZYCIELI

– pytania i odpowiedzi

1.    Kto może złożyć wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?
  • nauczyciel czynny zawodowo,
  • nauczyciel emeryt,
  • nauczyciel rencista,
  • nauczyciel otrzymujący nauczycielskie świadczenie

Warunek dotyczący zatrudnienia uważa się za spełniony również, jeżeli nauczyciel jest zatrudniony w kilku szkołach, w każdej w wymiarze mniejszym niż połowa obowiązkowego wymiaru zajęć, łącznie jednak wymiar jego zajęć stanowi co najmniej

½ obowiązkowego wymiaru zajęć.

2.    Do kogo należy złożyć wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli w przypadku nauczyciela czynnego zawodowo?

Nauczyciel czynny zawodowo składa wypełniony wniosek wraz z wymaganymi załącznikami do szkoły, w której jest zatrudniony.

 

3.    Do kogo należy złożyć wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli w przypadku nauczyciela emeryta/ rencisty/ nauczyciela otrzymującego świadczenie kompensacyjne?

Nauczyciele emeryci, renciści i otrzymujący świadczenie kompensacyjne składają wypełniony wniosek wraz z załącznikami do szkoły, w której byli zatrudnieni przed przejściem na to świadczenie lub szkoły, w której, jest dokonywany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

 

4.  Co w przypadku gdy szkoła w której był zatrudniony nauczyciel już nie istnieje?

W przypadku, gdy ostatnim miejscem zatrudnienia nauczyciela emeryta, rencisty i nauczyciela otrzymującego nauczycielskie świadczenie kompensacyjne była zlikwidowana szkoła, wniosek składa się do szkoły, w której jest naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych tego nauczyciela.

 

5.    Do kiedy należy złożyć wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej dla nauczycieli?

Osoby uprawnione składają wniosek wraz z wymaganymi dokumentami do dyrektora szkoły w terminie do 30 czerwca danego roku kalendarzowego. Dniem złożenia wniosku jest dzień wpływu wniosku do szkoły. Wnioski złożone po tym terminie nie będą rozpatrywane.

 

6.    Kto i w jakim terminie decyduje o przyznaniu i wysokości przyznanej pomocy zdrowotnej lub odmowie jej przyznania?

O przyznaniu i wysokości przyznania pomocy zdrowotnej lub odmowie jej przyznania, decyduje Prezydent Miasta Szczecin w terminie do 31 października danego roku kalendarzowego.

 

Decyzja jest ostateczna i nie przysługuje od niej odwołanie. Wydział Oświaty Urzędu Miasta Szczecin powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyznaniu pomocy zdrowotnej lub odmowie jej przyznania za pośrednictwem dyrektora szkoły, w której nauczyciel składał wniosek.

 

7. W jakim terminie zostanie wypłacone świadczenie zdrowotne dla nauczycieli?

Wypłata świadczenia w ramach pomocy zdrowotnej nastąpi w terminie do 15 grudnia danego roku kalendarzowego.

Wypłata przyznanego świadczenia w ramach pomocy zdrowotnej dokonywana będzie przez szkołę, w której nauczyciel składał wniosek.

 

8.    Jakie dokumenty należy załączyć do wniosku?

Składając wniosek o przyznanie pomocy zdrowotnej należy dołączyć:

  • zaświadczenie lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty, wystawione nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku w szkole, potwierdzające fakt istnienia długotrwałej choroby (choroby nieuleczalnej, choroby przewlekłej), długotrwałego leczenia specjalistycznego, leczenia szpitalnego lub poszpitalnego, stosowania sprzętu rehabilitacyjnego lub ortopedycznego, leczenia stomatologicznego, stosowania leków;
  • oryginały imiennych faktur lub rachunków potwierdzające koszty leczenia lub zakupu wskazane we wniosku, poniesione w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku w szkole.
 
9.    Z jakiego okresu mogą być faktury, rachunki?

Oryginały imiennych faktur lub rachunków potwierdzające koszty leczenia lub zakupu wskazane we wniosku powinny być poniesione w ciągu 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku w szkole. Należy mieć na uwadze, że refundacji nie podlegają wydatki już zrefundowane poprzez uzyskanie środków publicznych na ten cel.

 

10.  Czy do składanego wniosku o przyznanie pomocy trzeba złożyć/ załączyć oświadczenie o dochodach lub decyzję z ZUS itp.?

Do składanego wniosku nie należy dołączać oświadczeń o sytuacji materialnej tj. m.in.: oświadczeń o dochodach, zaświadczeń o zarobkach, decyzji z ZUS itp.

 

11.  Czy do wniosku o przyznanie pomocy zdrowotnej mogę jako zaświadczenie od lekarza dołączyć orzeczenie lekarskie?

NIE.

 

12.  Czy zaświadczenie w sprawie okularów może być od optometrysty?

NIE.

 

13.  Co zostało wyłączone z zakresu leczenia stomatologicznego?

Nauczyciele mogą skorzystać z refundacji kosztów usług z zakresu leczenia stomatologicznego z wyłączeniem usług estetycznych. W zakres usług estetycznych wchodzi m.in.:

  • wypełnienie zębów typu inlay/onlay,
  • licówki,
  • wybielanie zębów
  • rozjaśnianie koloru zębów,
  • oczyszczenie zębów z kamienia i osadu – zabiegi higienizacji,
  • odbudowy protetyczne,
  • leczenie ortodontyczne,
  • korony i mosty protetyczne,
  • bonding zębów
Skip to content